POST

Hoe behoud jij je gezondere leefstijl?

blogafbeelding (900 x 600)

Het is weer zover

Het is weer januari en de hele dieet-wereld staat op z’n kop. Iedereen maakt volop reclame voor afvallen, gewichtsverlies, diëten, boeken, hypes. Je hoeft maar even op Instagram te zijn en de reclame vliegt je om de oren. Word jij er niet helemaal gek van? Hoe voel jij je, als je niet zo lekker in je vel zit en je de hele tijd wordt geconfronteerd met het zogenoemde ideaalbeeld?

Ik begrijp ook wel dat je op een gegeven moment gaat twijfelen. Dat je gaat denken dat je ook mee moet in de hype. Dat je toch echt te zwaar bent en dat dit niet past binnen onze huidige maatschappij. Ik snap heel goed dat je dan toch besloot om maar weer te gaan beginnen. Dat je toch weer dat abonnement afsluit, dat je jezelf herpakt en met je bleekselderij-sapje op de bank neerstrijkt.

Wist je trouwens dat de Jumbo in januari 25% meer bleekselderij verkoopt dan in de rest van het jaar.

Ik vond dat wel erg grappig om te lezen. Mensen gaan dus blijkbaar in januari volop aan de slag met hun gezondheid maar wat is er dan in februari met ze gebeurd? Misschien herken jij dit wel? Misschien ben je ook wel één van die Nederlanders die in januari gaat lijnen. De teugels weer strak aantrekken noemen we dat. Ooit in een verleden, was ik ook zo’n vrouw die daar in mee ging. Dan was ik weer een paar kilo aangekomen en dan begon ik met het zoveelste dieet. Ik denk dat ik echt alles heb geprobeerd, behalve het ananas dieet (ja dat bestaat echt! 🙂

Lekker in je vel

En het is ook niet zo gek dat we dit steeds blijven proberen want we willen ons niet te zwaar voelen en we willen lekker in ons vel zitten. En begrijp me niet verkeerd daar is echt niets mis mee. Sterker nog, de slogan van mijn bedrijf is ‘Lekker in je vel.’ Maar Blijf Gezond staat ook voor blijvende gezondheid. Niet voor even, maar voor de rest van je leven. Dus als jij lekker in je vel wilt komen te zitten, waarom ga je dan niet een keer voor de langere termijn? Dan ben je misschien iets langer bezig dan 4 weken maar dan hoef je daarna nooit meer te lijnen.

Quitters Day

Ik wil je alvast een paar tips meegeven om je gezondere leefstijl de komende periode te blijven behouden. Afgelopen vrijdag was het Quitters Day. Oftewel in het Nederlands: Sjaak-afhaak-dag. Dat is de dag dat de meeste mensen hun nieuwe voornemens alweer buiten de deur hebben gezet. Dus om deze keer geen Sjaak-afhaak te zijn, lees onderstaande tips en ga er mee aan de slag.

  1. Schrijf op wat je graag wilt veranderen aan je eet- en drinkgedrag. Wat wil je het komende jaar anders gaan doen?
  2. Maak daar een gedragsdoel van. Beschrijf dus niet: ‘Ik moet 5 kilo afvallen.’ Maar beschrijf wat je anders gaat doen in je gedrag. ‘Ik wil minder snoepen’ of ‘Ik wil elke dag 30 minuten bewegen.
  3. Kies maaltijden die zowel fysiek als mentaal verzadigen. Kies lekkere maaltijden met gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten. Ga dus geen groene smoothies drinken als je dat niet lekker vindt. Bekijk welke maaltijden bij jouw doel passen. Als je als doel hebt dat je gezonder wilt leren koken kan je natuurlijk elke dag pizza eten. Dat zal je mentaal best wel kunnen verzadigen. Maar verzadigd dat fysiek ook?
  4. Maak bewuste keuzes. Jij mag alles eten maar wil je dat ook? Stel jezelf de vraag of je dit nu écht wilt of dat je kiest voor de lange termijn. Je brein gaat je overhalen om voor de korte termijn te gaan, NU CHOCOLA! Maar denk er eerst over na, wil je dat nu écht? Had je niet een doel voor ogen?
  5. Luister goed naar je lijf. Heb je honger of lekkere trek? Heb je fysiek honger, ga dan wat eten maar heb je zin in ‘iets lekkers’ dan is er vaak meer aan de hand. Heb je last van stress of spanningen? Ervaar je bepaalde emoties of gedachten?
  6. Zorg dat je voorwaarden goed zijn. Heb je alle spullen in huis om gezond en lekker te koken? Gun je jezelf de tijd om te koken? Heb je een planning waar je alvast kan opschrijven wat je wilt eten?
  7. Zorg voor rust en regelmaat. Probeer op dezelfde tijdstippen te eten en als je aan het eten bent, leg die telefoon dan eens weg en geniet van je eten.
  8. Pak de regie terug! Laat de laatste hap eens liggen, jij bent de baas en kunt stoppen met eten. Wat ook een goede tip is om eten uit het zicht te bewaren. Plan ook genietmomentjes in om de gedachten ‘nu is het toch al verpest’ nadat je wat lekkers hebt gegeten te verkleinen.
  9. Zorg goed voor jezelf en wees lief voor je lijf. Neem elke dag de tijd om iets te doen waar jij blij van wordt en waar jij energie van krijgt. Zorg voor ontspanning en rust en zet jezelf eens wat vaker op de eerst plek.
  10. Gun jezelf de tijd om te veranderen. Veranderen kost immers tijd en geef jezelf die tijd.

Quick Fix levert jou niets op

Die laatste tip is echt de allerbelangrijkste van allemaal. Er komen veel vrouwen bij mij in de praktijk die gewend zijn om snel gewicht te verliezen. Maar uiteindelijk heeft het ze nooit wat opgeleverd. Als je supersnel gewicht kwijtraakt dan raakt je hele stofwisseling in disbalans. De reden dat je daarom weer aankomt is omdat je te streng voor jezelf bent geweest. Je hebt simpelweg gewoon te weinig gegeten. En daarbij heb je jezelf alles ontzegt. Dus dat je dat allemaal weer wilt inhalen is een logisch gevolg. Wees daarom niet te streng en wees iets liever voor jezelf. Je lijf is het waard om goed voor te zorgen!